Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1204
Title: Методи підвищення ефективності діяльності чергових змін районних диспетчерських центрів при управлінні повітряним рухом
Other Titles: Методы повышения эффективности деятельности дежурных смен районных диспетчерских центров при управлении воздушным движением
Methods of increasing the efficiency of regular changes of area control centers in the management of air traffic
Authors: Гришманов, Дмитро Євгенійович
Гришманов, Д. Е.
Gryshmanov, D.
Keywords: авіаційний диспетчер
керівник польотів
районний диспетчерський центр
управління повітряним рухом
авиационный диспетчер
руководитель полетов
районный диспетчерский центр
управление воздушным движением
aerial weapon
radar data
generalized characteristics
aerial object
production rules
artificial intelligence
reliable values
rules of deriving
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Гришманов, Д. Є. Методи підвищення ефективності діяльності чергових змін районних диспетчерських центрів при управлінні повітряним рухом : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.13 "Навігація та управління рухом" / Гришманов Дмитро Євгенійович ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2019. - 23 с.
Abstract: Гришманов Д.Є. Методи підвищення ефективності діяльності чергових змін районних диспетчерських центрів при управлінні повітряним рухом. – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.13 - Навігація і управління рухом. – Льотна академія Національного авіаційного університету. Кропивницький, 2019. У дисертаційній роботі вирішено актуальну наукову задачу, яка полягала в обґрунтуванні та розробці методів і засобів побудови моделей діяльності чергової зміни районного диспетчерського центру системи обслуговування повітряного руху, які забезпечать підвищення оперативності та якості вирішення задач управління повітряним рухом. Наукова новизна отриманих в роботі результатів полягає в наступному. Вдосконалено метод побудови моделей діяльності чергової зміни районного диспетчерського центру, який відрізняється від існуючих комплексуванням структурно-алгоритмічного аналізу та апарату узагальнених мережевих моделей для вирішення інформаційних, дослідницьких та тренажних завдань та може використовуватися для вдосконалення існуючих і перспективних систем управління, при підготовці нормативно-технічних документів для навчання та злагодження чергових змін районих диспетчерських центрів. Вдосконалено метод оцінки діяльності чергової зміни районного диспетчерського центру, який відрізняється від відомих описом якісних інтегральних оцінок діяльності операторів нечіткими множинами, а також урахуванням взаємодії в парі «авіаційний диспетчер – керівник польотів». Гришманов Д.Е. Методы повышения эффективности деятельности дежурных смен районных диспетчерских центров при управлении воздушным движением. – Рукопись. Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук по специальности 05.22.13 - Навигация и управления движением. - Лётная академия Национального авиационного университета. Кропивницкий, 2019. В диссертационной работе решена актуальная научная задача, заключаящаяся в обосновании и разработке методов и средств построения моделей деятельности дежурной смены районного диспетчерского центра системы обслуживания воздушного движения, которые обеспечат повышение оперативности и качества решения задач управления воздушным движением. Научная новизна полученных в работе результатов заключается в следующем. Усовершенствован метод построения моделей деятельности дежурной смены районного диспетчерского центра, который отличается от существующих комплексированием структурно-алгоритмического анализа и аппарата обобщенных сетевых моделей для решения информационных, исследовательских и тренажных задач и может быть использован для совершенствования существующих и перспективных систем управления, при подготовке нормативно-технических документов для обучения и слаживания дежурных смен районных диспетчерских центров. Усовершенствован метод оценки деятельности дежурной смены районного диспетчерского центра, отличающийся от известных описанием качественных интегральных оценок деятельности операторов нечеткими множествами, а также учётом взаимодействия в паре «авиационный диспетчер – руководитель полетов», позволяет повысить объективность оценки деятельности дежурной смены районного диспетчерского центра и обосновать рекомендации по ее дальнейшему совершенствованию. Gryshmanov D. Methods of increasing the efficiency of regular changes of area control centers in the management of air traffic. – Manuscript. The Thesis for the scientific degree of Doctor of Philosophy (engineering) (Candidate of Technical Sciences) on specialty 05.22.13 – Navigation and Traffic Control. – Flight Academy of National Aviation University. Kropyvnytskiy, 2018. In the dissertation the actual scientific task was solved, which was to substantiate and develop methods and means of constructing the models of activity of the next change of the district control center of the system of air traffic services, which will provide increase of efficiency and quality of the decision of problems of air traffic control. In this paper, controversies in the practice of air traffic control systems were considered. As a result of the review, the main factors that influenced the need to improve the work of the next ACC work, including improving the technical characteristics of airspace and the density of air traffic, increase the capabilities of ACS to solve problems of management in different ways, increase in volumes of manuals and manuals, which should be used in the course of work on air traffic services to the air traffic controller, the complication of the issues of the preparation of air traffic controllers and the coordination of alternates ACC changes. In the course of the analysis of the scientific and methodical apparatus used to construct the models of the work of the next change of the ACC, shortcomings of the existing methodology were identified, which include the approach to determining the rational actions of the next change of the ACC in a given environment only on the basis of the options fixed in the manuals and norms, use for modeling the work of the graphanalytic method in conjunction with textual descriptions, insufficient study of the organization of the rational interaction of air traffic controllers between themselves and between the regular changes oyu and KSA in the dynamics of work, not the possibility of providing well-known methods for the use of means of registration, storage and reproduction of information in full preparation of air controllers up to the creative level. The analysis and found deficiencies of the well-known scientific and methodical apparatus allowed to formulate the general scientific problem of the dissertation research as a substantiation and development of methods and means of constructing the models of activity of the next change of the district control center of the air traffic control system, which will provide an increase in the efficiency and quality of the solution of air traffic control tasks. On the basis of morphological analysis of various combinations of methods of simulation of the activity of the next change of the ACC it is shown that the complex solution of research, information and training tasks is rational by supplementing the existing method with the method of structural-algorithmic analysis and by the method of generalized network activity models. As a result of experimental studies, the possibility of a significant improvement in the performance of air traffic services on the basis of the use of models of activity with variable structure has been shown. The application of the developed methods allowed to reduce the time spent on searching for and elimination of errors for all types of operations when performing another change in the algorithm of activity when restoration of the orientation by the crew of the aircraft, on average, decreases by 30%. At the same time the possibility of timely detection and correction of errors in the performance of the algorithm of the next change of the ACC for the restoration of the crew of the aircraft of orientation increases by an average of 2 times. The probability of a timely solution to the problem of air traffic servicing by another change in the AСC thus increases on average by more than 22%.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1204
Appears in Collections:Навігація та управління рухом

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Aref_Grishmanov.pdf564.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.