Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1200
Title: Метод розрахунку шляхів евакуації постраждалих від місця вимушеної посадки аварійного повітряного судна на водну поверхню
Other Titles: Метод расчета путей эвакуации пострадавших от места вынужденной посадки аварийного воздушного судна на водную поверхность
The method of calculating the evacuation routes for the victims of an emergency airplane forced landing on water surface
Authors: Стратонов, Вадим Миколайович
Стратонов, Вадим Николаевич
Stratonov, V. M.
Keywords: вимушена посадка на водну поверхню
приводнення
оптимізація маршруту
евакуація
метод
модель
вынужденная посадка на водную поверхность
приводнение
оптимизация маршрута
эвакуация
метод
модель
forced landing on water surface
ditching
route optimization
evacuation
method
model
Issue Date: 2019
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Стратонов, В. М. Метод розрахунку шляхів евакуації постраждалих від місця вимушеної посадки аварійного повітряного судна на водну поверхню : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.13 "Навігація та управління рухом" / Стратонов Вадим Миколайович ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2019. - 23 с.
Abstract: Стратонов В.М. Метод розрахунку шляхів евакуації постраждалих від місця вимушеної посадки аварійного повітряного судна на водну поверхню – Рукопис. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.13 – Навігація і управління рухом. – Льотна академія Національного авіаційного університету. Кропивницький, 2019. Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуальної наукової задачі, пов'язаної з необхідністю розробки методу, що спрямований на мінімізацію часу з моменту виконання вимушеної посадки на водну поверхню до моменту надходження постраждалих до спеціалізованих медичних закладів. Наукова новизна отриманих в роботі результатів полягає в наступному. Набув подальшого розвитку метод розрахунку шляхів евакуації постраждалих від місця вимушеної посадки аварійного повітряного судна на водну поверхню, що на відміну від відомих базується на розробленому критерії пошуку оптимальних маршрутів із застосуванням стратегії "Золотої години", що дозволяє мінімізувати час евакуації і кількість загиблих. Удосконалена модель процесу прийняття рішення про вибір оптимального маршруту евакуації постраждалих при вимушеній посадці повітряного судна на водну поверхню, яка відрізняється від відомих розробленим критерієм формування черги евакуації постраждалих за ступенем тяжкості травм та типом медичних закладів, що дозволяє мінімізувати кількість загиблих. Отримав подальший розвиток метод оцінювання впливу навколишнього середовища та умов посадки аварійного повітряного судна, який, на відміну від відомих, враховує тип, вагу та значущість факторів впливу на виживаність під час виконання повітряним судном вимушеної посадки на водну поверхню, що дозволяє мінімізувати час евакуації і кількість загиблих. Стратонов В.М. Метод расчета путей эвакуации пострадавших от места вынужденной посадки аварийного воздушного судна на водную поверхность - Рукопись. Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук по специальности 05.22.13 - Навигация и управление движением. - Летная академия Национального авиационного университета. Кропивницкий, 2019. Диссертация посвящена решению актуальной научной задачи, связанной с необходимостью разработки метода, который направлен на минимизацию времени с момента выполнения вынужденной посадки на водную поверхность до момента поступления пострадавших в специализированные медицинские учреждения. Научная новизна полученных в работе результатов заключается в следующем. Получил дальнейшее развитие метод расчета путей эвакуации пострадавших от места вынужденной посадки аварийного воздушного судна на водную поверхность. Метод в отличие от известных базируется на разработанном критерии поиска оптимальных маршрутов с применением концепции "Золотого часа", что позволяет минимизировать время эвакуации и количество погибших. Усовершенствована модель процесса принятия решения о выборе оптимального маршрута эвакуации пострадавших при вынужденной посадке воздушного судна на водную поверхность, которая отличается от известных разработанным критерием формирования очереди эвакуации пострадавших по степени тяжести травм и типу медицинских учреждений, позволяющая минимизировать количество погибших. Получил дальнейшее развитие метод оценки влияния окружающей среды и условий посадки аварийного воздушного судна, который, в отличие от известных, учитывает тип, вес и значимость факторов, влияющих на выживаемость при выполнении воздушным судном вынужденной посадки на водную поверхность. Stratonov V.M. The method of calculating the evacuation routes for the victims of an emergency airplane forced landing on water surface – Manuscript Thesis for a Candidate Degree in Technical Science, specialization 05.22.13 – Navigation and Traffic Control. – Flight Academy of National Aviation University. Kropyvnytskyi, 2019. The thesis is devoted to solving an actual scientific task associated with the necessity of developing the method aimed to minimize the time from the moment of a forced landing on water surface till the moment of victims delivery to the specialized medical establishments. The aim of the research is achieved by means of the part-tasks listed below: the problem of aircraft forced landings on water surface analysis; Ukrainian water surfaces analysis; determination of the residential areas infrastructure elements suitability as for provision victims with assistance; determination of factors impact on ditching, evacuation and further survival effectiveness; optimization of the victims evacuation route from the ditching site to the place of special medical assistance provision; development of the method of victims evacuation routes calculation; the development of the model of decision making process as for the choice of the most efficient route for victims evacuation. The following methods of research have been used in our thesis: Graph theory (Dijkstra’s algorithm); observation, comparison and systematic analysis methods; expert assessment method; hierarchy analysis method; system analysis and interviewing; integer programming method. The scientific novelty of the results received in the study is as follows. The method of calculating the victims evacuation routes from the site of the emergency airplane forced landing on water surface has been further developed. This method, as distinct to other known ones, is based on the elaborated criteria of the most effective routes search with the application of the "Golden Hour" strategy, which allows minimizing the evacuation time and the number of fatalities. The model of the decision making process as for the most effective victims evacuation route during an emergency aircraft landing on water surface has been enhanced. This model differs from the other known ones by a developed criterion of victims evacuation sequence depending on severity of injuries and the type of medical establishments, which allows minimizing the number of fatalities. The method of the environmental and emergency aircraft landing conditions evaluation has been further developed. This method, as distinct to other known ones, pays due regard to the type, the weight and the contributing factors significance for survival rate during an emergency aircraft forced landing on water, which allows minimizing the evacuation time and the number of fatalities. The proposed method of optimization has been proved by means of evacuation simulation (estimation) on the terrain that really exists. Implementation of the method and the model allows: increasing the victims’ survival rate at the stage of choosing a ditching site, evacuation from the aircraft to water or a flotation device and choosing the optimum route of evacuation from the landing site to the place of special assistance provision.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1200
Appears in Collections:Навігація та управління рухом

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Stratonov.pdf757.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.