Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1194
Title: Методи побудови системи підтримки прийняття рішень органів обслуговування повітряного руху для вирішення завдань управління повітряним рухом
Other Titles: Методы построения системы поддержки принятия решений органов обслуживания воздушного движения для решения задач управления воздушным движением
Methods of construction of the decision-making support system for air traffic control systems for the decision of air traffic control tasks
Authors: Василенко, Дмитро Євгенійович
Василенко, Д. Е.
Vasylenko, D. E.
Keywords: обробка інформації
система управління повітряним рухом
повітряні об’єкти
інформаційні ознаки
система підтримки прийняття рішень
обработка информации
система управления воздушным движением
воздушные объекты
информационные признаки
система поддержки принятия решений
information processing
air traffic control system
airborne objects
information signs
decision support system
Issue Date: 2020
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Василенко, Д. Є. Методи побудови системи підтримки прийняття рішень органів обслуговування повітряного руху для вирішення завдань управління повітряним рухом : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.13 "Навігація та управління рухом" / Василенко Дмитро Євгенійович ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2019. - 23 с.
Abstract: Василенко Д.Е. Методи побудови системи підтримки прийняття рішень органів обслуговування повітряного руху для вирішення завдань управління повітряним рухом. – Кваліфікаційна наукова праця на правах рукопису. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук (доктора філософії) за спеціальністю 05.22.13 - Навігація та управління рухом. – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2019. Дисертаційна робота присвячена вирішенню актуальної наукової задачі, пов'язаної з необхідністю вирішенні завдання розробки методів формалізації, поповнення і контролю коректності знань для СППР, призначеної для вирішення завдань управління повітряним рухом при безпосередній підготовці і в ході функціонування в реальному масштабі часу. Наукова новизна отриманих результатів дисертаційної роботи полягає в наступному: одержав подальшого розвитку метод формалізації знань про завдання обслуговування повітряного руху, що вирішуються при безпосередній підготовці і в ході оперативного управління обслуговуванням повітряного руху в реальному масштабі часу; удосконалено метод поповнення ієрархічної бази знань системи підтримки прийняття рішень для оперативного управління обслуговуванням повітряного руху; удосконалено метод контролю коректності знань бази знань системи підтримки прийняття рішень для оперативного управління обслуговуванням повітряного руху. Василенко Д.Е. Методы построения системы поддержки принятия решений органов обслуживания воздушного движения для решения задач управления воздушным движением. - Квалификационная научный работа на правах рукописи. Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук (доктора философии) по специальности 05.22.13 - Навигация и управление движением. - Летная академия Национального авиационного университета, Кропивницкий, 2019. Диссертация посвящена решению актуальной научной задачи, связанной с необходимостью решении задачи разработки методов формализации, пополнения и контроля корректности знаний для СППР, предназначенной для решения задач управления воздушным движением при непосредственной подготовке и в ходе функционирования в реальном масштабе времени. Научная новизна диссертационной работы заключается в следующем: получил дальнейшее развитие метод формализации знаний о задачах обслуживания воздушного движения, решаемых при непосредственной подготовке и в ходе оперативного управления обслуживанием воздушного движения в реальном масштабе времени; усовершенствован метод пополнения иерархической базы знаний системы поддержки принятия решений для оперативного управления обслуживанием воздушного движения. Vasylenko D.E. Methods of construction of the decision-making support system for air traffic control systems for the decision of air traffic control tasks. - Qualifying scientific work on the rights of manuscripts. Dissertation for the degree of a candidate of technical sciences (doctor of philosophy) in specialty 05.22.13 - Navigation and traffic control. - Flight Academy of the National Aviation University, Kropivnitsky, 2019. The dissertation is devoted to the solution of the actual scientific problem related to the need to solve the problem of developing methods for formalization, replenishment and control of the correctness of knowledge for SPPR, designed to solve problems of air traffic control in the immediate preparation and during operation in real time. The scientific novelty of the results of the dissertation work is as follows: 1. received further development of the method of formalizing knowledge about the tasks of air traffic services, which are solved in the immediate preparation and during the operational management of air traffic services in real time, in which, unlike the known, a description of various aspects of knowledge about these tasks is carried out within the framework the only formalism based on the four-valued presence logic with expanded descriptive properties, the principles of hierarchy, structuring and object-oriented approach to construction are used. DSS elements of knowledge that allows up to isomorphism reflect the structure and content network domain model, fully and completely describe the pragmatic aspect of knowledge of air traffic services, simplify and accelerate the search for solutions to the shortage of time for decision making; 2. the method of replenishment of the hierarchical knowledge base of the decision support system for the operational management of air traffic control services is improved, which, unlike the known ones, differs in the use of address matrices and tables, which allowed to reduce their dimension and simplify the organization of logical interrelations between elements of the hierarchical knowledge base , and the use of parsing methods to allocate relevant knowledge placed in the libraries of the knowledge base of different levels; 3. the method of checking the correctness of knowledge of the knowledge base of the decision support system for the operational management of air traffic services is improved, which, unlike the known ones, differs by exercising control over the relations between the target instructions, evaluating the objects in the descriptions of the target instructions and the rules of the use of resources and their reserves. action The practical value of the results obtained is as follows: 1. Implementation of the method of formalization of knowledge about the tasks of air traffic services, solved by direct preparation and during operational management of air traffic services in real time, allowed to comprehensively and fully describe the structure of knowledge about air traffic services, to simplify and speed up the search for solutions in conditions of shortage time to make decisions when managing air traffic. 2. Implementation of the improved method of replenishment of the hierarchical knowledge base of the decision support system for the operational management of air traffic services allowed to reduce the dimension and to simplify the organization of logical interconnections between the elements of the knowledge base, resulting in a modification time of more than 2.3 times and its complexity more than 26.6 times in comparison with the limited open DSS, and, accordingly, 16.6 times and 90 times in comparison with the closed system.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1194
Appears in Collections:Навігація та управління рухом

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Vasilenko.pdf1.25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.