Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1191
Title: Методи підвищення ефективності обслуговування повітряного руху при виникненні позаштатних ситуацій у польоті
Other Titles: Methods of improving the efficiency of air traffic services in the event of emergency situations in flight
Authors: Колесник, Анна Василівна
Kolesnyk, A.
Keywords: авіаційний диспетчер
байєсівська мережа
відмова двигуна
позаштатні польотні ситуації
прийняття рішення
керування повітряним рухом
aviation dispatcher
Bayesian network
engine failure
freelance flight situations
decision making
air traffic control
Issue Date: 2021
Publisher: Кропивницький: ЛА НАУ
Citation: Колесник, А. В. Методи підвищення ефективності обслуговування повітряного руху при виникненні позаштатних ситуацій у польоті : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. техн. наук : спец. 05.22.13 "Навігація та управління рухом" / Колесник Анна Василівна ; Льотна академія Національного авіаційного університету. - Кропивницький, 2021. - 23 с.
Abstract: Колесник А.В. Методи підвищення ефективності обслуговування повітряного руху при виникненні позаштатних ситуацій у польоті. Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук за спеціальністю 05.22.13 «Навігація та управління рухом». – Льотна академія Національного авіаційного університету, Кропивницький, 2021. Основні результати дослідження. Вперше розроблено метод автоматизації процесу вироблення рішень для особливих випадків у польоті, який ґрунтується на запропонованих моделях, використанні процедури логічного виведення Метрополіса-Гастінгса та застосуванні байєсівського методу навчання, що дозволяє підвищити оперативність та обґрунтованість прийняття рішень диспетчером з використанням автоматизованої системи керування повітряним рухом. Удосконалено модель оцінки ризику альтернатив завершення польоту ПС в позаштатних ситуаціях, яка відрізняється від відомих застосуванням матриці ризиків виникнення авіаційних подій ІСАО, запропонованим підходом визначення ймовірності цих подій, що дозволяє підвищити описові можливості моделі та підвищує обґрунтованість прийняття рішень. Набув подальшого розвитку метод визначення альтернативи завершення польоту у позаштатних ситуаціях, який відрізняється від відомих використанням байєсівської моделі оцінки альтернатив завершення польоту, що дозволяє провести їх ранжування та підвищити обґрунтованість прийняття рішень диспетчером щодо завершення польоту ПС. Kolesnyk A. Methods of improving the efficiency of air traffic services in the event of emergency situations in flight. – Qualifying scientific work on the rights of the manuscript. Dissertation for obtaining the scientific degree of the candidate of technical sciences in the speciality 05.22.13 «Navigation and Traffic Control». – Flight Academy of the National Aviation University, Kropyvnytskyi, 2021. The dissertation develops a model for assessing the risk of emergency flight situations on the example of engine failure based on the Bayesian network. This model allows to calculate the probabilities of consequences of the specified danger, to determine the most probable consequence of the danger and the level of risk based on the ICAO classification and will increase the validity of the decision of the air traffic controller in emergency flight situations. As a decision-making criterion in the dissertation the criterion of minimization of risk of occurrence of undesirable consequences as a result of realization by the air traffic controller of the accepted decision is offered A method for determining the alternative to the end of the flight in case of emergency situations in flight has been developed. Within the framework of the developed method, based on Bayesian networks, the following models have been built: a model for determining the possibility of continuing the flight, models for determining potential damage during landing at the aerodrome and the site. Due to the consideration in the built models of certain groups of factors that affect the outcome of the decision at each stage, the developed method will increase the validity of the decision of the aviation dispatcher in off-duty flight situations. A method for automating the decision-making process by an air traffic controller for special cases in flight has been developed. The method is based on probabilistic programming technology. The developed method involves building a probabilistic hierarchical model of an emergency situation based on the Bayesian network, assigning conditional and unconditional probabilities to the vertices of the network, creating a sample of learning examples to teach the created model to improve the quality of predicting future situations, choice of a model learning paradigm. The application of the developed method will increase the efficiency and validity of the decision of the aviation dispatcher in emergency flight situations. The developed methods and models are implemented in the form of a decision support system in the Figaro probabilistic programming system. An evaluation of the effectiveness of the Decision Support System developed by the aviation dispatcher in emergency flight situations for different types of engine failures was made, which showed that the number of emergency situations in which the alternative to complete the flight with a minimum level of potential damage increased by 18% and the time required to decide at 61,9-65,1%.
URI: http://dspace.sfa.org.ua:80/handle/123456789/1191
Appears in Collections:Навігація та управління рухом

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
aref_Kolesnik.pdf1.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.